1. mai 2015

Gråhegre fanger smågjedder













Jeg besøkte samme plassen tidlig i april, men det var alt for mye vann i elva. Det tok nesten 3 uker før vannstanden ble normal igjen. Nå er isen i Jonsvatnet smeltet og Vikelva har normal vannføring. Det gjør at det er lettere å få tatt bilder av gråhegre.

Jeg fikk bildene jeg var ute etter, men jeg var på "feil" side av elva. Neste gang skal jeg plassere kamuflasjen på motsatt side av dagens plassering og nærmere fiskeplassen. Det er mye fisk i sivet inne ved bredden. Der finner fuglen smågjedder som den fanger og spiser.

I løpet av 3 timer ble det fanget og spist 7 små gjedder. En annen gråhegre kom til samme plassen, men ble bestemt jaget bort.

På det siste bildet hviler fuglen for å fordøye alle 7 gjedder som den fanget i løpet av formiddagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar