19. juni 2013

Flaggspett med unger





Denne flaggspetten har hakket ut et reir i en stor og gammel osp omtrent 8 meter opp fra bakken. Det er trolig 2 unger inne i reirhullet og de mates regelmessig av begge forledre. Vedvarende tiggerop fra ungene kan høres på lang vei. Det var slik jeg kom over dette reiret i en blandingsskog ved Jonsvannet.

Jeg står skjult i mellom busker og trær nede på bakken. Jeg tror derfor ikke at fuglene ser meg eller så anser de ikke meg som en alvorlig trussel. Reiret er egentlig ganske høyt over bakken. Vanligvis ligger reiret mellom 2 - 7 meter over bakken. Fuglene føler seg nok helt trygge og de reagerer i hver fall ikke på at jeg er i nærheten.

Hvis fuglene hadde reagert på mitt nærvær, hadde jeg ikke stilt meg opp med kamera og stativ like under reiret. Bildene er tatt med 300 mm objektiv og en 1.4 konverter satt på et stativ.

Det er hunnfuglen som er avbildet på de 3 øverste bildene. Hannen ( med rødfarget parti i nakken ) er på det nederste bildet.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar