20. mai 2013

Horndykker i Nord-Trøndelag - del II









Søndag 20. mai var jeg nok en gang et sted i Nord-Trøndelag for å ta bilder av horndykkeren. Jeg lyktes bedre denne gangen og fikk flere gode bilder. Fuglene er sky, noe mer enn andre. De fuglene som lot seg fotografere, tok ingen notis av flåten med kamuflasje, men ble lett skremt enten av litt for brå bevegelser med flåta eller lyden av kamera.

Forholdene var optimale for å kunne ta bilder, men litt vind ga noe problemer. Det var mye varmere enn forrige søndag og denne gangen ble jeg verken kald eller våt. Jeg har brukt et 300 mm objektiv med 1.4 gangers konverter for å komme nær nok fuglene.

Det var 6 par horndykker tilstede og alle hadde sitt revir som de forsvarte mot de andre fuglene. Det varer antagelig ikke lenge før fuglene legger egg. Når eggene er klekt, har jeg tenkt å besøke denne lokaliteten en gang til. Horndykker med "pysjamaskledt" kylling på ryggen er mitt drømmebildet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar